Slim laden: goed voorbereid op 2 miljoen elektrische auto’s in 2030
In het kort
Slim laden
ElaadNL, Living Lab Smart Charging, Pitpoint, Enpuls, MRA-Elektrisch, G4-steden
33 pagina’s
februari 2019
Hogeschool van Amsterdam
Deel deze publicatie
Samenvatting
Het Nationaal Dataonderzoek Slimme Laadstrategieën dat in 2017 is gestart, gaat een nieuwe fase in. Het model dat de laadsessie van elektrische auto’s aan de laadpaal voorspelt en optimaliseert, kan binnenkort in de praktijk worden doorontwikkeld. Dat is een belangrijke milestone op weg naar de toepassing van slim laden: laden buiten de piekuren en op momenten dat er veel groene stroom beschikbaar is. Daarmee zorgen we ervoor dat we probleemloos elektrisch kunnen blijven rijden, óók als er in 2030 twee miljoen elektrische auto’s zijn.
Belangrijke reden om op slim laden in te zetten, is het gegeven dat een elektrische auto jaarlijks gemiddeld evenveel stroom gebruikt als een tweepersoonshuishouden. Het piekvermogen dat een elektrische auto vraagt, kan zelfs oplopen tot het equivalent van tien huishoudens. Met slim laden kunnen we voorkomen dat er teveel auto’s tegelijk gaan laden en dat netbeheerders grote investeringen moeten doen in verzwaring van het elektriciteitsnet. Dat bespaart aanzienlijke maatschappelijke kosten en scheelt ons allemaal in de portemonnee.
Tegelijkertijd biedt slim laden ook kansen om te laden op momenten dat er veel aanbod is van zonne- of windenergie. Dat is duurzaam én aantrekkelijk voor de elektrische rijder, want bij veel aanbod van groene stroom is de prijs laag. Slim laden houdt dus een grote belofte in. Alleen: hoe realiseer je dit in de praktijk? Voor het antwoord op die vraag heeft het Nationaal Dataonderzoek Slimme Laadstrategieën de data van 90% van alle publieke laadpunten in Nederland als uitgangspunt genomen.