Als samenwerkende overheden zetten we in op een toekomst met schoon elektrisch vervoer. Binnen het project MRA-Elektrisch zijn gemeenten in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht verenigd om het elektrisch rijden te stimuleren. De G4-steden doen dat in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Binnen de Samenwerkende Gemeenten Zuid-Holland (SGZH) werken 29 gemeenten* rond Rotterdam samen aan de uitrol van een netwerk van openbare laadpunten. SGZH doet mee met de gezamenlijke aanbestedingen van de gemeente Rotterdam.
Met het elektrisch rijden maken we serieus werk van de energietransitie en leveren we een stevige bijdrage aan de klimaatdoelstellingen en een betere luchtkwaliteit. Ofwel: een schone lucht en gezonde toekomst voor ons allemaal. Met deze missie als basis, realiseren we een netwerk van openbare oplaadpalen, promoten het elektrisch autodelen, stimuleren elektrische goederendistributie en het laden met lokaal opgewekte groene stroom. Om maar een paar activiteiten te noemen. MRA-Elektrisch en de G4 trekken zoveel mogelijk samen op, vanuit de filosofie dat het delen van kennis het elektrisch rijden in Nederland sneller vooruit helpt. Samen hoeven we maar één keer het wiel uit te vinden, zorgen we voor schaalgrootte en slagkracht.
Samen initiëren we onder meer onderzoek. Zo analyseert de Hogeschool van Amsterdam de laadgegevens van de publieke oplaadpalen in de G4-steden en MRA-E-gebied. Bij elkaar gaat het om ruim 11.000 oplaadpalen en zeker 65% van alle laadpalen in ons land. MRA-Elektrisch en de G4-steden gebruiken de analyses voor het maken van nieuw beleid, gebaseerd op harde cijfers. Ook de deelnemende gemeenten doen er hun voordeel mee. Zij gebruiken de data bijvoorbeeld voor het vinden van nieuwe, veelbelovende laadpaallocaties.
Op deze website stellen we de geaggregeerde data beschikbaar aan derden. Hiermee komen we tegemoet aan de grote vraag naar actuele laadgegevens. En dat niet alleen, want op dit platform delen we ook andere interessante onderzoeksrapporten en publicaties. Dat past bij onze filosofie: samen helpen we de overgang naar elektrisch rijden versnellen!
Heeft u een vraag over het elektrisch rijden in uw regio?
Laat het ons via deze weg weten.
Research Partner
Hogeschool van Amsterdam
(Amsterdam University of Applied Sciences)
MRA-Elektrisch
MRA-Elektrisch (MRA-E) is een samenwerkingsverband van overheden in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht: samen regio Noordwest. Projectbureau MRA-E is in 2012 opgericht om het elektrisch rijden in deze regio te stimuleren en zo beleidsdoelen rond luchtkwaliteit en klimaat te realiseren.
MRA-E werkt voor circa 80 gemeenten in de drie provincies. Van de overheid, vóór de overheid. Door de projectmatige aanpak, waarbij kosten en kennis worden gedeeld, bereiken de gemeenten doelen die voor hen afzonderlijk niet haalbaar zouden zijn. Het projectbureau neemt het initiatief voor projecten met elektrisch vervoer, zoals elektrisch autodelen, goederendistributie of elektrische taxi’s. MRA-E is vooral bekend van de gezamenlijke aanbestedingen voor openbare laadpunten.
Deelnemende gemeenten:
Aalsmeer, Alkmaar, Almere, Amstelveen, Baarn, Beemster, Bergen (NH), Beverwijk, Blaricum, Bloemendaal, Bunnik, Bunschoten, Castricum, De Bilt, Den Helder, Diemen, Drechterland, Dronten, Edam-Volendam, Eemnes, Enkhuizen, Gooise Meren, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heerhugowaard, Heiloo, Hilversum, Hollands Kroon, Hoorn, Houten, Huizen, IJsselstein, Koggenland, Langedijk, Laren, Lelystad, Leusden, Lopik, Medemblik, Noordoostpolder, Oostzaan, Opmeer, Ouder-Amstel, Oudewater, Pumerend, Renswoude, Rhenen, Schagen, Soest, Stede Broec, Texel, Uitgeest, Urk, Utrechtse Heuvelrug, Velsen, Waterland, Weesp, Wijdemeren, Wormerland, Zaanstad, Zandvoort, Zeist
G4-steden
De G4-steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht tellen samen meer dan 2,5 miljoen inwoners (2021). Als de vier grootste steden van ons land staan zij regelmatig voor dezelfde uitdagingen en kansen. Daarom werken de G4 op veel gebieden samen, bijvoorbeeld als het gaat om het stimuleren van elektrisch rijden. De steden wisselen kennis en ervaring uit, vergelijken de problemen die zij hebben en de oplossingen die zij hiervoor vinden.
Elektrisch rijden helpt steden om de luchtkwaliteit te verbeteren. De overheid speelt bij de overgang naar elektrisch rijden een cruciale rol. Die moet ervoor zorgen dat aan alle voorwaarden voor het elektrisch rijden wordt voldaan. De basis: regie voeren op de realisatie van de benodigde laadinfrastructuur, een dekkend en betrouwbaar landelijk netwerk van openbare laadpunten.
SGZH
Binnen de Samenwerkende Gemeenten Zuid-Holland (SGZH) werken 30 gemeenten in de provincie Zuid-Holland samen aan de uitrol van een netwerk van openbare laadpunten. SGZH doet mee met de gezamenlijke aanbestedingen van de gemeente Rotterdam. De gemeente Rotterdam is de grootste speler en werkt al sinds augustus 2012 met aanbestedingen voor de aanleg en het beheer van openbare oplaadpunten.
Deelnemende gemeenten:
Albrandswaard*, Barendrecht*, Bodegraven-Reeuwijk*, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Gouda, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard*, Kaag en Braassem, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard*, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis*, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk*, Rijswijk*, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorschoten, Waddinxveen*, Wassenaar, Westland, Westvoorne, Zoetermeer*, Zuidplas*.
* Deze gemeenten doen vanaf juli 2021 mee; laadpaaldata vanaf deze datum beschikbaar.
In de Monitor worden de data van de gemeenten Rotterdam en de overige gemeenten in de provincie Zuid-Holland (SGZH) apart weergegeven.